Kolakräm

Karl-Jan i Grythyttans favoritefterrätt! Håller med om att den är supergod :)

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 3 dl mjölk
  • 3 dl grädde
  • 3 dl socker
  • 1 ½ dl sirap
  • 1 vaniljstång
  • 20 g osaltat smör
  • 200 g hallon

Gör så här

  1. Häll, mjölk, grädde, socker & sirap i en tjockbottnad kastrull.
  2. Skär ett snitt i vaniljstången & skrapa ner innehållet i kastrullen.
  3. Koka till en tjock kräm
  4. Gör kulprovet – lägg lite kräm i kallt vatten, om det bildas en kula är krämen klar.
  5. Rör till sist ner det kalla smöret
  6. Spara ett bär till att dekorera med.
  7. Lägg ett par bär i botten på söta kaffekoppar & fyll på med kräm
  8. Låt stå kallt ett par timmar, garnera före servering.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr