Kolapaj med saffran

En paj där kolafyllningen inte blir lika söt på grund av saffransmaken - får en otroligt vacker färg!

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • Mördeg:
  • 250 g vetemjöl
  • 125 g florsocker
  • 125 g smält smör
  • 1 ägg
  • Fyllning:
  • 1/2 g saffran ( 1 påse)
  • 150 g strösocker
  • 1,6 dl vispgrädde
  • 150 g smör
  • 4 äggulor
  • 1 gelantinblad

Gör så här

  1. Gör så här:
  2. Gör pajdegen och kavla ut den, täck en större pajform med löstagbar botten (jag gräddade i vanlig pajform o det fungerade också) Nagga, grädda i 200 grader, 15-18 min. Låt svalna. Blötlägg gelantinet i kallt vatten. Mal saffranet med socker, smält smöret. Blanda smör med vispgrädde, äggulor, socker och saffran. Värm försiktigt i kastrull, smeten SKA tjockna men FÅR EJ koka. Smält gelantinet över vattenbad med någon matsked vatten, rör ner det i smeten och häll den i det gräddade pajskalet. Ställ kallt så den stelnar. Kan serveras med lite vispad grädde.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr