Krispig äppelpaj med vanilj

Fantastiskt krispig och god.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 2 dl vetemjöl
  • 1½ dl strösocker
  • 1 tsk bakpulver
  • 100 g smör
  • 4-5 äpplen
  • ½ dl socker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 msk potatismjöl

Gör så här

  1. Blanda de torra ingredienserna i en skål. Smält smöret och låt det svalna något. Rör ned smöret i skålen och rör om. Ställ skålen i frysen i ca 1 timme.
  2. Skala och kärna ur äpplena, klyfta tunnt.
  3. Blanda socker, vaniljsocker och potatismjöl i en skål och blanda i äppelklyftorna.
  4. Ta ut skålen ur frysen och hacka upp den stelnade degen i smulor, låt gärna större smulor finnas med.
  5. Lägg äppelklyftorna i en smord ugnsform och strö degsmulorna över.
  6. Grädda i 200 grader i 25 minuter.
  7. Servera med vaniljglass

Kommentarer

Brukar själv göra denna fantastiskt goda paj. Lätt och smidig att göra och går att variera med all sorts frukt och bär. Sist gjorde jag denna med röda vinbär och vaniljvisp till och den blev precis lagom söt/sur.

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr