Lottens fina tårta

Ur en gammal receptbok har vi hämtat den här utsökt goda efterrättstårtan, nötbotten med pösig äggkräm. Smakar bäst riktigt kall.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • Tårtbotten:
  • 100 g hasselnötskärnor eller sötmandel
  • 1 1/2 dl socker
  • 4 äggvitor
  • Kräm:
  • 4 äggulor
  • 50 g smör, helst osaltat
  • 1/2 dl socker
  • 2 dl grädde
  • 1/2-1 tsk vaniljsocker
  • Garnering:
  • 2 dl vispgrädde
  • Rostade nötter eller mandel

Gör så här

  1. Mal nötter eller mandel och blanda med socker. Rör ned detta i de till hårt skum uppvispade äggvitorna och bred ut smeten i stekpanna eller plan form, klädd med väl smort smörpapper eller folie. Grädda i 200° 15 - 20 minuter. Stjälp upp kakan och dra bort papperet.
  2. Blanda alla ingredienserna till krämen, utom vaniljsocker, i en tjockbottnad kastrull. Sjud under vispning tills krämen tjocknar, vispa den kall och smaksätt med vaniljsocker.
  3. Bred krämen över tårtbottnen och bred den vispade grädden ovanpå. Garnera med halverade rostade nötter eller mandel och ställ tårtan kallt.

Kommentarer

Denna tårta är mycket god. Har gjort den många gånger alltid lika populär!!

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr