Majas skärgårdslimpa

Detta bröd bakar jag till jul, midsommar och påsk . Smakar jättegott t.ex. till gravad lax .

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 1 liter surmjöl
  • 50 g jäst
  • 2,5 dl mörk sirap
  • 3 dl malt
  • 3 dl havregryn
  • 3 dl rågmjöl
  • 3 dl solrosfrön
  • 1 msk salt
  • 1 liter vetemjöl

Gör så här

  1. Smula jästen i den varma surmjölken. Blanda alla ingredienser
  2. till en deg som ska se ut som en tjock gröt.
  3. Smörj 4 avlånga formar och fyll med degen. Låt jäsa två timmar.
  4. Grädda en och en halv timme i 170 grader.
  5. Täck bröden med folie efter en timme om de är för mörka.
  6. ps. Håller sig hur länge som helst i kylskåpet och smaken blir bara bättre.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr