Muffins med rabarber

Rabarberpaj är bland det godaste jag vet bland pajer, gillar den syrliga smak som blir av rabarber. Muffins med rabarber var också väldigtt gott.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 3 ägg
  • 2 dl socker
  • 100 gr smör, smält
  • 2 1/2 dl vetemjöl
  • 1 msk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • 3/4 dl marsanpulver för kokning
  • 1 dl rabarberkesella
  • 3-4 dl rabarber
  • 2 msk socker

Gör så här

  1. Hacka rabarberna i mindre bitar och blanda med socker.
  2. Smält smöret och låt det svalna något.
  3. Vispa ägg och socker poröst.
  4. Blanda samman de torra ingredienserna.
  5. Blanda ned smöret, kesellan, de torra ingredienserna och rabarberna.
  6. Rör samman försiktigt till en jämn smet.
  7. Låt smeten vila i kylskåp minst 1 timma.
  8. Sätt på ugnen på 200 grader.
  9. Fördela smeten i formarna.
  10. Jag fick ut 23 st muffins i formar som var 6 cm i diameter och 3 cm höga. Jag fyllde dom till lite mer än hälften.
  11. OBS! Dessa muffins kan flyta ut lite så om du använder dig av pappersformar så tänk på att ställa dom i en muffinsform så behåller de formen. Om du inte har en sådan så går det utmärkt att baka i aluminiumformar.
  12. Grädda ca 15 minuter.

Kommentarer

super goda. saftiga och mumsiga. Om man som jag älskar rabarber så måste man prova dessa. underbara helt enkelt. =)

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr