Nougatpaj med polkagrismaräng

Sambon ville ha en dylik paj, så vad gör man? Jo, man skapar den...

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • Pajdeg:
  • 100 g smör eller margarin
  • 3 dl vetemjöl
  • 1/2 dl kakao
  • 1 msk socker
  • 1 äggula
  • 3 msk kallt vatten
  • Fyllning:
  • 250 g nougat
  • 2 dl vispgrädde
  • 2-3 msk potatismjöl
  • 2 äggvitor
  • Polkagrismarängtäcke:
  • 100-150 g polkagrisar
  • 3 äggvitor
  • 2 dl socker

Gör så här

  1. Värm grädden till fyllningen till cirka 50°. Tillsätt nougaten i små bitar och rör tills all nougat är upplöst i grädden. Låt svalna.
  2. Mät upp mjöl, socker och kakao i en skål. Blanda dem väl. Lägg i kylskåpskallt matfett, skuret i små bitar.
  3. Finfördela fettet i mjölblandningen med en gaffel eller med fingertopparna eller i en matberedare till en smulig massa.
  4. Tillsätt äggulan och vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg.
  5. Tryck ut degen i en pajform, ca 25 cm i diameter. Nagga degen och låt den stå svalt 30 min.
  6. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen vid 200° i cirka 10 minuter.
  7. Tillsätt potatismjölet till den avsvalnade nougatgrädden och vispa hårt.
  8. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner i nougatgrädden.
  9. Bred ut fyllningen över bottnen på pajskalet. Grädda i mitten av ugnen vid 200° i cirka 20 minuter.
  10. Sänk ugnsvärmen till 175°.
  11. Krossa polkagrisarna till små smulor.
  12. Vispa äggvitorna till hårt skum, tillsätt hälften av sockret och vispa smeten ganska styv. Vänd ner resten av sockret och polkagriskrosset.
  13. Bred eller spritsa marängsmeten över hela fyllningen.
  14. Sätt in pajen i mitten av ugnen och grädda tills marängen fått lite färg.
  15. Låt pajen svalna i formen innan den serveras som dessert eller kanske till eftermiddagsfikat, gärna med en klick osötad vispad grädde till.

Kommentarer

God, men hade förväntat mig mer eftersom jag tyckte den var tidskrävande. Kommer ej att gör den igen av den anledningen.
Asgod!! Kan verkligen tipsa om den! !!
Marängtäcket tycker inte riktigt om frysning, det är då bättre att göra pajen dagen före om man har tidsbrist samma dag som den ska serveras...
Hej Går pajen och frysa ner om man vill göra den i förtid för att spara tid vid bjudningen? :-)
Väldigt god!Jag gjorde pajskalet glutenfritt och det gick utmärkt!
Otroligt god!
ojoj, måste testa!
det var nog den godaste paj jag ätit!!
Inga kommentarer? :< endå veckans mest sparade recept, Var den god/lättlagad?

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr