Ostkaka med keso (laktosfri)

Detta recept har JAG utformat efter en annat basrecept, för 3 år sedan, o en massa väldig massa experimenternande :-) Sett att det används av andra här o där, bla från viktop-forumet Bra mellanmål för viktopererade också, f.ö. Slit det med hälsan ! Väl bekomme, Susa.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 500 g keso (laktosfri blir 3 st burkar= 600 g)
  • 6 st ägg
  • ½ dl dinkel-fullkornsmjöl
  • ½ dl vetegroddar
  • 3 msk kruskakli
  • 1 dl mandelflagor
  • 2 st rivna bittermandlar
  • 1 msk socker/sötningsmedel
  • 2 msk vaniljsocker (ta 1 om du vill)
  • 3 dl havredryck eller sojadryck.. (INTE havregrädde)

Gör så här

  1. ~ vispa ihop ägg och havre/sojadryck.
  2. ~ blanda ner resten av ingredienserna.
  3. ~ häll i en smord ugnsfast form (ca 15 x 20 cm, eller häll portionsvis i vaxade muffinsformar, fastnar annars)
  4. Behöver stå nästan 1 tim 15 min i ugn..
  5. Blir minst 6 mkt bra port till mellanmål,
  6. med bär eller sylt, eller bara naturellt.
  7. Går även att frysa in !
  8. Till fest, igår, tog jag 1 msk soja-sprayburks-11%-"grädde" , mums på toppen !

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr