Päron- och pinjepaj

God god, mycket god dessertpaj...

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 2 ½ dl vetemjöl
  • 125 g Arla svenskt smör
  • 1 äggula
  • Fyllning:
  • 3-4 päron
  • 75 g pinjenötter
  • 75 g Arla smör
  • ¾ dl strösocker
  • 2 msk Arla vispgrädde
  • 1 ½ msk vetemjöl
  • ½ citron, rivet skal
  • Till servering:
  • 2 dl Arla vispgrädde

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 200°.
  2. Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa.
  3. Tillsätt äggula och arbeta ihop till en deg.
  4. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
  5. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min.
  6. Blanda nötter, smör, socker, grädde, mjöl och citronskal i en kastrull. Låt smeten sjuda upp under omrörning.
  7. Skala och kärna ur päronen och skär dem i skivor.
  8. Lägg dem i pajskalet och bred över nötsmeten.
  9. Grädda i mitten av ugnen ca 25 min.
  10. Låt kallna.
  11. Servera med vispad grädde.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr