Påsktoscakaka

Vill varmt rekomendera denna kaka, svärmor bjöd oss på den först.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • Botten:
  • 50 g fast margarin
  • eller ½ dl flytande
  • 1 dl mjölk
  • ½ påse saffran (vi tar hela innehållet)
  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 3 dl vetemjöl
  • 1½ tsk bakpulver
  • Glasyr:
  • 75 g margarin
  • 1 dl socker
  • 1 tsk pressad citron
  • eller 1 krm ättiksprit
  • 1½ msk vetemjöl
  • 1½ msk mjölk
  • 100 g flagad mandel

Gör så här

  1. Värm ugnen, 175 grader. Smörj och bröa en rund form, gärna springform. Smält det fast margarinet och häll i mjölken. Används flytande värm endast mjölken. Lös upp saffran i vätskan. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt den varma vätskan rör ner mjölet blandat med bakpulver. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen i ca 25 min.
  2. Gör glasyren medan botten gräddas.
  3. Smält margarinet tillsätt socker, pressad citron el. ättika, mjöl och mjölk. Sjud blandningen under omrörning tills den tjocknat. Rör ner mandeln. Ta ut botten och bred glasyr över. Sätt in formen igen, lite högre upp och grädda 15-20 min. tills glasyren blivit ljusbrun.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr