Pekannötsglass

Något jag hittade på själv en dag eftersom det inte verkar finnas pekannötsglass här i Finland. Det blev kanongott!

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 1 l gräddvaniljglass
  • 1-1 1/2 dl kolasås
  • 1/2 påse (ca 60 g) pekannötter
  • Till kandering av nötterna:
  • 1 1/2 dl socker
  • 2 msk vatten

Gör så här

  1. Börja med kanderingen av nötterna. Häll nötter, socker och vatten i en kastrull med tjock botten.
  2. Koka upp och låt puttra på ganska hög värme.
  3. Rör ibland så det inte bränns.
  4. När vattnet kokat bort och sockret smält och blivit ljusbrunt, ta av från plattan och bred genast ut på bakplåtspapper och låt svalna. Lägg i en påse och krossa med kavel eller hammare. Låt en del av nötterna bli pulvriserade och lämna en del i större bitar.
  5. Låt glassen stå framme en stund så att den blir mjuk. Blanda ner kall kolasås och nötter. Rör om så det blandar sig väl. Häll glassen i en plastform med lock och ställ in i frysen att stelna någon timme.
  6. Ät och njut!

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr