Pistagekola

Julgodis är gott men ofta gör man de vanliga klassikerna av bara farten. I år har jag tänkt utanför boxen så det blev en härlig pistagekola med färska vaniljstänger. Går även bra att göra med mjölkfria produkter! Vill du pröva?

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 50 g osaltade pistagenötter
  • 3 färska vaniljstänger
  • 1 ½ dl strösocker
  • 1 ½ dl vispgrädde
  • 1 ½ dl ekologisk ljus sirap
  • 45 g smör
  • Ev ½ krm pistageessens

Gör så här

  1. Så här gör du:
  2. Finhacka pistagenötterna, dela vaniljstängerna i två halvor och ta ur fröna.
  3. Använd en kastrull med tjock botten, lägg i alla ingredienser i kastrullen och sätt i en termometer.
  4. Koka upp tills allt har smällt.
  5. Ta upp stängerna och sänk till medelvärme. Kolan ska bli 123 grader varm, häll över på ett bakplåtspapper och låt svalna ordentligt. Dela kolan med en varm vass kniv.
  6. Gör du kolan mjölkfri använd då mjölkfritt smör ( Carlshamn eller liknande) och oatly matlagningsgrädde.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr