Pistagekola

Goda är de!!!

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 1 dl pistagenötter
  • 3 dl Vispgrädde
  • 50 g Svenskt Smör
  • 3 dl strösocker
  • 1 1/2 dl ljus sirap
  • 3 tsk vaniljsocker

Gör så här

  1. Häll ner nötterna i kokande vatten ca 1/2 min. Skölj dem sedan i kallt vatten och skala dem. Blanda alla ingredienser, förutom nötterna, i en vid tjockbottnad kastrull. Koka smeten tills den börjar tjockna, ca 35 min. Rör om då och då. Kontrollera om kolan är klar genom att göra "kulprovet". (Häll några droppar av kolasmeten i kallt vatten och rulla till en halvhård kula.) Blanda nötterna i smeten. Häll upp på en plåt täckt med bakplåtspapper. Låt svalna och skär ett rutmönster innan kolasmeten stelnat helt. Skär eller klipp kolan i bitar. Linda in dem i plastfolie eller smörpapper. Förvara kolorna svalt.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr