Skarvikskrans

En stor vetekrans som tar lång tid men ack så god. Kransen blir stor, så stor att den kan komma i kontakt med ugnsväggarna. Helt riktigt ska jäsa i tre timmar.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 1½ hg margarin
  • 1 ägg
  • 2 ½ dl socker
  • 3 dl mjölk
  • 50 g jäst
  • 1 påse kardemumma
  • 3 rivna bittermandlar
  • Ca 8 hg vetemjöl

Gör så här

  1. Rör ut jästen i lite ljummen mjölk, mjöl blandas i lite i taget till en liten deg som får jäsa i 5 min.
  2. OBS! Ta inte allt mjöl det ska bara bli en liten deg.
  3. Smör, ägg och socker röres ihop.
  4. Resten av mjölet, kardemumman och den rivna bittermandeln blandas ihop.
  5. Äggsmeten hälls över jästdegen och blandas därefter med resten av mjölken och såpass mycket av mjölblandningen att
  6. en smidig deg bildas, ej för fast. Mjölet blandas i lite i sänder.
  7. Gör en flätad krans lägg den på en plåt och låt jäsa i 3 tim.
  8. Pensla sedan med ägg, in i ugnen i 20 min, pensla igen med ägg och strö över pärlsocker eller flagad mandel och åter in i ugnen tills den är klar. Pröva med en sticka.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr