Smaskig kladdkaka med hallonglasyr!

Väldigt god kaka. På bilden har jag dubblerat hallonglasyren, därför det ser mycket ut. Nästa gång gör jag så som det ska vara. Godast är den dagen efter. Hoppas ni gillar den! :)

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • Kladdkakesmet:
  • 150 g mörk choklad
  • 100 g smör
  • 1 dl socker
  • 2 ägg
  • 1,75 dl vetemjöl
  • 1 tsk vaniljsocker
  • Ev. 1 - 3 tsk kakao
  • Hallon Cream Cheese-glasyr:
  • 100 g cream cheese
  • 2 msk socker
  • ½ ägg
  • 1 tsk vetemjöl
  • 1 - 1,5 dl hallon, färska eller frusna

Gör så här

  1. Kakan:
  2. Smält choklad & smör i en skål över ett vattenbad.
  3. Vispa socker och ägg luftigt, rör i den smälta chokladen & smöret.
  4. Tillsätt mjöl & vaniljsocker, blanda till en jämn smet.
  5. Smörj en form, mjöla eller bröa och häll i chokladsmeten formen.
  6. Glasyren:
  7. Blanda allt i en matberedanre eller med en handmixer.
  8. Häll över hallon-glasyren över kaka. Dra några drag med en kniv i smeten så att den blandas lätt.
  9. Grädda i ugnen ca 15-20 min, 175 grader.
  10. Servera med en klick grädde eller en skopa vaniljglass!

Kommentarer

Är det OK att frysa denna kakan. Skall göra den till ett kalas, och måste vara ute i någon vecka före, och så länge vill jag inte att den skall så i kylen. Tacksam för svar//tina

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr