Tårta

Ett enkelt recept som man minns i huvudet och kan göras stor eller liten sats av. Om du vill göra stor sats så dubblera ingredienserna.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 3 ägg
  • 1 1/2 dl strösocker
  • 1 1/2 dl vetemjöl
  • 1 1/2 tsk bakpulver
  • Till fyllning:
  • 1 dl sylt
  • 2 dl vispad grädde
  • eller 2 -3 dl vaniljkräm
  • Till garnering:
  • 3 dl vispad grädde
  • 2-3 dl bär tex hallon

Gör så här

  1. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ned i äggblandningen. Häll smeten i en smord och bröad form. Grädda i ca 45 min i 175 grader.
  2. Låt kallna och stjälp sedan upp tårtan. Dela den och lägg emellan tex vaniljkräm eller sylt och vispad grädde.
  3. Garnera med vispad grädde och bär.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr