Tiramisú med rabarber

En vårlig variant på Tiramisú.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 250 g rabarber
  • ¾ dl strösocker
  • 2 äggulor
  • 2 msk florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 125 g mascarponeost
  • 1 äggvita
  • 16 savoiardikex
  • Ev. 2 msk apelsinlikör eller konjak
  • Kakao

Gör så här

  1. Skär rabarberstjälkarna i små bitar. Lägg dem i en kastrull tillsammans med sockret. Sjud rabarbern mjuk på svag värme. Låt kompotten kallna.
  2. Vispa äggulor, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt. Tillsätt mascarpone och blanda till en slät kräm.
  3. Vispa äggvitan till hårt skum. Vänd ner den i krämen med stora, lätta tag.
  4. Lägg kex i bottnen på portionsglas och stänk ev över lite likör eller konjak. Lägg på rabarberkompott och täck med mascarponekräm. Upprepa kex, likör och rabarber och täck till sist med kräm. Sikta över kakao och ställ skålarna i kylen ett par timmar eller över natten.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr