Chili con carne är väl perfekt matlådemat. Göra i större sats o frysa in, variera med olika bönor i. Behövs ju inte ris till, ta en bit bröd om du tycker det går åt.
Kålpudding är också sånt som är gott att göra i störres sats, fast där vill nog jag ha ngt till, ris eller potatis.
Jag brukar - för att spara tid - frysa in (överbliven) pasta i påsar, ris också, färdigt att ta fram till matlådan. Eller bara bra att ha färdigt hemma när det är bråttom med maten på kvällen.
Som nödproviant i hyllan på jobbet har jag en "Cup of Noodles", en burk vita bönor, o förstås ett gäng Nutrilettpåsar... Hmmm.. undrar varför jag aldrig gör av med dom???