Tråd:
Matlåda till jobbet!

Inlägg

@the_mama97mia

Chili con carne är väl perfekt matlådemat. Göra i större sats o frysa in, variera med olika bönor i. Behövs ju inte ris till, ta en bit bröd om du tycker det går åt.

Kålpudding är också sånt som är gott att göra i störres sats, fast där vill nog jag ha ngt till, ris eller potatis.

Jag brukar - för att spara tid - frysa in (överbliven) pasta i påsar, ris också, färdigt att ta fram till matlådan. Eller bara bra att ha färdigt hemma när det är bråttom med maten på kvällen.

Som nödproviant i hyllan på jobbet har jag en "Cup of Noodles", en burk vita bönor, o förstås ett gäng Nutrilettpåsar... Hmmm.. undrar varför jag aldrig gör av med dom???

@farmoringer

En god och mättande sallad är bönsallad som man kan variera i det oändliga. Ha lite rökt lax i eller stekt fläsk, ja precis vad som helst plus då olika bönor och blandade grönsaker..En god dressing på det. Serverar och klart och mättande..

@chre

Jag gör ofta broccolisoppa, har aldrig tänkt på att ta med det. Det var en ny tanke.

Jag har fixat en kokplatta på jobbet så jag kan koka ris eller pasta på plats, det blir godare så. Då kanske jag kan koka matvete/dinkel eller bulgur också... oj, massor av idéer. Jag hoppas att fler än jag får inspiration!

Min stora reserv på jobbet är havregrynspaketet! Om jag missat att få med mig lunch så kokar jag lite havregrynsgröt med kanel, russin och solrosfrön. GOTT!

@boobiebird

Brukar frysa in broccolisoppa som jag sen tar med till jobbet med en god hembakad tekaka till. :)

@kicki8

Jag brukar ha med mig matlåda, så de flesta av mina recept går bra att frysa in och ta med.
Har många grytrecept på älg men har man inte det kan man ta nöt istället.
Man kan variera med matvete och bulgur tex. om ris känns trist.
Pajer går utmärkt att frysa bara att ta med en sallad till.
Tycker att det känns bra att den är klar att ta med direkt så man slipper joxa och fixa med potatis till innan man ska iväg.
Lycka till.

@melindrea

I morgon blir det en köttgryta som jag improviserade (lök, vitlök, fransyska, massa med kryddor, inkluderat kanel, muskot och ingefära), och fredag tänkte jag göra en matlåda med saffranskyckling. =) Eftersom jag inte äter potatis eller pasta borde det bli ganska lätt att värma i micron. =)

@chre

Tack för goda tips! Sallad brukar vara mitt "halmstrå" i brist på annat, men jag vill gärna ha lite fixat och klart i frysen, har det ofta stressigt på morgonen. Det var längesedan jag gjorde nasigoreng, så det blir nog storkok i helgen! Känner mig betydligt mer inspirerad, men fortsätt gärna, jag älskar såna här tips. :D(Y)

@penne

Jag har tur och behöver inte tänka på matlåda eftersom jag äter på jobbet, men det finns ett recept på "rullar" bland mina recept som är perfekt matlåda. Man fyller tortillabröd med en blandning av ris, kyckling, grönsaker, tacosås och creme fraiche, sedan rullar man ihop dessa och kör de i ugnen en stund med ltie ost ovanpå. Blir många lådor och jättegott!

@matanders

Jag gör mycket matlådor och ofta stora grytor på helgerna perfekt att ha och portionera och sedan bara koka ris eller potatis, en annan sak som är bra är fried rice med kyckling eller vad man har att blanda ner, även nasigoreng gör jag i lite större portioner och det är kanongott att bara värma upp med ett stekt ägg och några skivor ananas. Här kan man ju fylla på i oändlighet men några tips från mig (recept finns på min sida)
Lycka till
Anders

@irrevirre

Om jag inte har någon restmat så blir det gärna en sallad "man tager vad man haver". Det blir ofta tonfisk i men idag var den vegetarisk och det smakade riktigt gott, den laktosfria salladsosten gjorde mycket för smaken. Men en god dressing skall det vara. T .ex. en med dijonsenap i.

En kollega till mig har alltid så fina matlådor. Massor med roliga grönsaker, eller som idag, en omelett med kantareller som hon slängde ihop på morgonen.

@chre

Jag brukar oftast ha med mig matlåda till jobbet med rester. Men detta räcker ju inte alltid till så ibland gör jag en del storkok och fryser in. Viss mat funkar ju alltid till detta, t ex lasagne annat inte, t ex kokt potatis.

Nu tänkte jag starta en tråd här där vi kan ge varandra tips om lämpliga recept och tips till matlådor, för just nu är jag inne i en period där mina egna idéer bara går runt runt...

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr