Grunden:
Bryner ett halvt kilo nötfärs och smaksätter med soya, tillsätter 2burkar krossade tomater, låter 15-30% av volymen från tomaterna koka bort, salt och grovmalen svartpeppar.
Utfyllnad/smakförhöjare:
Grovriven morot är alltid smart med köttfärs, större volym, saftigare och bättre konsistens, tips om man gör pajer etc.
Chaminjoner, är det färska behöver dom stekas först, på burk är det bara att hälla i.
Majs, får nästan klassas som en krydda då den tar över väldigt mycket av smaken, men gillar man majs så.
Frysta grönsaker med ärtor, blomkol, paprika etc. Dom flesta tycker det är ok/gott men barn gillar det för det mesta inte :( bättre med rivna morötter i i så fall.
Kryddor:
Organo, folk tycker att det är en pizzakrydda men att ha i den i slutet när man gör köttförsås ger den helt ny dimesion.
Chili, här har jag lyxen att plantera egen chili (svenska klimatet är perfekt för det). Det mesta torkas genom att trä en tråd genom frukten och hänga upp den och krossas sedan direkt i maten, gudomligt och så starkt så tårarna rinner. Bör ej blandas med örtkryddor.