Amerikansk grönsaksrätt

Ett recept som fallit i glömska. Fick den här enkla maträtten när jag gick på lanthushållsskola. Minns att jag tyckte det var gott!

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 2 gula lökar eller 1 purjolök
  • Margarin eller smör
  • 1 hg champinjoner eller 1 burk (100 g) svamp
  • 1 burk majs, ca 450 g
  • Salt
  • Vit- eller svartpeppar
  • Persilja

Gör så här

  1. Skala och skiva eller hacka den gula löken, eller skölj och skär purjolöken i skivor.
  2. Fräs löken i fettet i en stekpanna tills den får lite färg.
  3. Skiva eller hacka svampen och fräs den med löken.
  4. Häll av spadet från majskornen och töm dom i pannan. Krydda med salt och peppar.
  5. Låt alltsammans bli genomvarmt.
  6. Strö över klippt persilja.
  7. Servera med stekt bacon eller skinka.
  8. Det går också bra att steka kasslerskivor att servera till den här rätten.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr