Brownies med smak av kaffelikör

Mycket chokladsmak som kompletteras med glasyr smaksatt med kaffelikör.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 200 g smör
  • 4 dl socker
  • 4 ägg
  • 3 dl kakao
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • Glasyr:
  • 200 g ljus eller mörk choklad
  • 1 dl vispgrädde
  • 2 msk kaffelikör, tex Kahlua
  • Servering:
  • Vispad grädde

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Smält smör och socker i en kastrull. Vispa ihop ägg, kakao och vaniljsocker. Rör i smör- och sockerblandningen.Vänd ner vetemjöl som blandats med bakpulver.
  3. Klä en långpanna ca 25x 30 cm, med bakplåtspapper och häll i smeten. Grädda kakan mitt i ugnen ca 20 minuter. Låt den svalna.
  4. Hacka chokladen till glasyren och låt den smälta tillsammans med grädden över vattenbad. Rör ihop och blanda i likören. Låt svalna.
  5. Fördela chokladglasyren över kakan. Skär kakan i rutor. Servera med en klick grädde.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr