Chokladbrylé med mild apelsinsmak

En annorlunda variant av créme brulée med choklad och apelsin. Denna måste provas!

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • ½ vaniljstång
  • 3 dl vispgrädde
  • 2 dl mjölk
  • 75 g mörk choklad med apelsinsmak
  • 4 ägg
  • 1 dl socker
  • 3-4 msk råsocker
  • Garnering:
  • Apelsinklyftor

Gör så här

  1. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Lägg stång och frön i en kastrull och häll på grädde och mjölk. Koka upp. Grovhacka chokladen och lägg i en bunke.
  2. Häll den varma gräddblandningen över och rör tills chokladen har smält. Vispa ihop ägg och socker lätt och vänd ner i chokladblandningen. Täck med plast och ställ kallt, gärna över natten.
  3. Sätt ugnen på 125 grader.
  4. Häll smeten i väl smorda portionsformar och placera i en långpanna. Häll vatten i pannan så att det når till hälften av formarna. Grädda mitt i ugnen i 45-55 minuter.
  5. Strö råsocker på brylén och bränn av med en gasbrännare. Du kan också placera formarna högst upp i ugnen på 250 grader 3 minuter med luckan på glänt.
  6. Garnera med apelsinklyftor.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr