Cumberlandsås med lök

Cumberlandsås kan ibland vara en aning tam, smakar mest utspädd gelé. Detta är min fars recept på en lite kraftigare variant av det klassiska receptet.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 37 cl # 2560 Periquita
  • 6 tsk Colman senapspulver
  • 2 tsk mald ingefära
  • ½-1 krm caynnepeppar, kan uteslutas
  • 3 st små gula lökar, hackade
  • 2 st apelsiner, strimlat skal av
  • 2 st citroner, strimlat skal av
  • 800 g svartvinbärsgelé
  • 1 dl färskpressad apelsinjuice
  • 1 dl färskpressad citronjuice
  • 1 dl torr sherry
  • 1 dl konjak
  • Gelantin / pektin, vid behov

Gör så här

  1. Häll vinet i en gryta och reducera till hälften.
  2. Skala och strimla skalen av frukten. Skala och grovhacka löken. Förväll löken på full effekt i mikro någon minut och skalen mindre än en minut. Lägg lök och skal i reduktionen.
  3. Tillsätt kryddor och låt det småputtra någon minut så att lök och skal blir genommjuka. Tillsätt gelé och låt den smälta ner. Ta bort från värmen.
  4. Mixa alltsammans till "lämplig" konsistens med en stavmixer. Tillsätt fruktsaft, sherry och konjak och värm upp igen. Gör geléprov – såsen skall vara trögflytande. Stannar inte såsen, tillsättes gelantin eller pektin i erforderlig mängd.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr