Fläskfilé med balsamicosky

Detta recept hittade jag på Coops hemsida. Har ej provat det men det lät så smarrigt, så det skall testas i helgen.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • ca 500 g fläskfilé
  • 2 tsk flytande margarin
  • 3 - 5 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
  • ca 5 marinerade soltorkade tomater , i strimlor
  • Balsamicosky:
  • 4 msk balsamvinäger
  • 2 msk olivolja
  • 1 msk honung
  • 1 - 2 vitlöksklyftor , pressade
  • Tillbehör:
  • 1 påse rucola ( 80 g)
  • 1 dl oliver
  • 1 dl parmesanost , grovriven
  • 4 portioner pasta , kokt
  • 200 sockerärtor , kokta

Gör så här

  1. Skär bort eventuella senor på filén. Bryn den runt om i fettet i en stekpanna. Salt och peppra. Lägg den i en ugnsform och lägg på tomaterna. Stek i mitten av ugnen tills filén är helt genomstekt (65º), ca 15 minuter. Låt köttet svalna något och skär det i skivor.
  2. Blanda skyn och häll över köttet. Strö över rucola, oliver och ost. Servera genast med pasta och ärter.
  3. Ugnstemp. 200 gr

Kommentarer

Underbart gott!! Älskar upplägget där alla kan lägga till de ingredienser de tycker bäst om:-) Balsamicoskyn ger en fantastisk smak! Servera gärna med färsk pasta, det höjer rätten ytterligare!

Liknande recept

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr