Låda med ägg och ost

Den här lådan med ägg och ost är nästan godare dagen efter när den har fått "ligga till sig" lite. God på buffé bordet men också som ensamrätt med en sallad. Uteslut skinkan om du vill ha en vegetarisk rätt.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 12 skivor franskbröd utan kanter
  • 8 skivor rökt skinka
  • 750 gr riven ost
  • 6 ägg
  • 4 dl gräddmjölk
  • 1 msk farinsocker
  • 1 hackad gul lök
  • 1/4 tsk paprikapulver
  • 1/2 tsk senap
  • 1 tsk salt
  • 5 dl krossad cornflakes
  • 1 1/2 dl smält smör

Gör så här

  1. Täck botten i en smord form med 6 brödskivor.
  2. Strö över hälften av den rivna osten och strimlad skinka. Täck med resten av brödskivorna.
  3. Blanda övriga ingredienser utom cornflakes och smör.
  4. Häll blandningen över brödskivorna i formen.
  5. Strö över cornflakes och häll på smöret.
  6. Grädda i 150 grader i ca. 1 timme.

Kommentarer

Något sådant här har jag också lagat - det låter oerhört skumt men är så himla gott!

Liknande recept

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr