Mandelcigarrer

Jättegoda kakor, smakar mera....

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 200 g sötmandel
  • 2 dl florsocker
  • ½ dl äggvita
  • 50 g mörk choklad
  • Doppning och garnering:
  • 100 g mörk choklad
  • ½ msk neutral matolja
  • ½ dl choklad strössel

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Mal mandeln eller ännu hellre, mal hälften och hacka resterande mycket fint i mat beredare.
  3. Tillsätt florsockret och äggvitan och bearbeta till en smidig massa.
  4. Smält chokladen i mikron eller vattenbad. Rör ner den i massan.
  5. Rulla ut degen till en längd. Vill den klibba
  6. så ”mjöla” med florsocker. Skär upp längden i mindre bitar och forma avlånga cigarrer.
  7. Lägg längderna på bakpappersklädd plåt och grädda dem i mitten av ugnen c:a 10 minuter eller tills de släpper pappret.
  8. Smält den mörka chokladen i mikron eller vattenbad. Rör ner oljan till slät glasyr.
  9. Doppa ovansidan på kakorna i choklad och doppa ena änden i strössel. Lägg dem på smör papper att stelna.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr