Mandelpaj med choklad och fikon

Fikon är gott, mandel är gott, choklad är gott. Lägg ihop alla 3 och du har en paj som är lika god nygräddad, ljummen och kall! Äggfri.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • Chokladmördeg:
  • 2½ dl vetemjöl
  • ½ dl kakao
  • 2 msk socker
  • 150 g smör
  • 2 msk vatten
  • Frangipane:
  • 200 g mandelmassa
  • 50 g smör
  • ½ dl grädde
  • 2 msk majsstärkelse
  • 5 färska fikon
  • Smält choklad:
  • 50 g mörk choklad

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Chokladmördeg:
  3. Mixa ihop vetemjöl, kakao, socker och smör i en matberedare eller nyp ihop för hand i en bunke. Avsluta med vattnet och knåda ihop allt till en smidig deg. Kavla ut degen på mjölat bakbord och klä en pajform med den.
  4. Frangipane:
  5. Mixa ihop samtliga ingredienser i en matberedare eller rör ihop med en gaffel. Bred ut frangipanen i pajskalet.
  6. Skiva fikonen och fördela över mandelkrämen. Grädda pajen i 30 minuter. Ta ut och låt svalna.
  7. Smält choklad:
  8. Hacka den mörka chokladen fint och smält försiktigt i mikron eller över ett vattenbad. Ringla chokladen över pajen.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr