Rabarbermarmelad med vanilj

Den är helt underbar. Bjöd på den på jobbet, alla ville ha receptet. Gör så det räcker hela året. Bra ge-bort-present.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 1 kg rabarber
  • 1 kg strösocker
  • 2 vaniljstänger

Gör så här

  1. Putsa och skär rabarbern i mindre bitar. Snitta vaniljstängerna och ta försiktigt ut fröna med en liten sked.
  2. Lägg alla ingredienser i en kastrull och låt dem koka på svag värme under lock. Rör om då och då så att det inte bränns. Ta av locket när vätskan kokat ur rabarbern, efter ca 20-30 min. Koka ytterligare 40-60 min till marmeladkonsistens. Passa noga och rör om ibland.
  3. Häll upp marmeladen på väl rengjorda varma burkar och förslut genast.
  4. Mums på rostat bröd.

Kommentarer

Jag gillar normalt inte marmelad men denna marmelad är jäkligt god måste jag säga. Även sambon är förtjust i den.
Gjorde denna förra året och det blev en hit. Håller länge. Tack för ett toppenrecept.
kokar marmeladen nu men blev lite osäker på om jag skulle tillsatt sockret på en gång? hur vet jag då när rabarbern kokat ur vattnet? aja, det står o bubblar på spisen nu. Får se hur det blir....
denna ska jag nog göra redan imorgon! Precis som du skrev; perfekt ge-bort present! vet du hur många burkar det blir av en sats?
Den håller sig, det är mycket socker som du ser. Jag har nyligen gjort på frysta rabarber och det gick bra. /Caroline
menar du att den håller sig utan tillsatser? låter ju toppen!!!! tror du att det funkar att göra den på fryst rabarber? Mvh /Linda
Den här kommer jag att prova, det låter jättegott :)
Underbart god marmelad. Kokade den med syltsocker istället vilket gjorde att den blev klar på nolltid:)
Den var kanongod. Den här kommer jag att göra fler gånger
Marmeladen håller sig i kylskåp. Jag tog upp sista burken från vår jordkällare i helgen (den har stått ett år) och den är absolut inget fel på.
Går denna marmelad att frysa in? Eller håller den sig fräsch i kylskåp?

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr