Rabarberpaj med krämig fyllning

Det söta i fyllningen bryter så gott mot rabarberns syrlighet. Själv tycker jag att vaniljglass är jättegott till!

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • Deg:
  • 2 ½ dl vetemjöl
  • 100 g smör
  • 2 msk socker
  • 2 msk kallt vatten
  • Fyllning:
  • 100 g mandelmassa
  • 400 g rabarber
  • 2 dl creme fraiche
  • 2 ägg
  • 1 dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker

Gör så här

  1. 1. Finfördela smöret i mjöl och socker till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta raskt ihop till en deg. Detta går lätt som en plätt i matberedaren. Lägg degen kallt att vila i ca 30 min.
  2. 2. Tryck ut degen i en pajform, gärna med löstagbar kant. Sätt aluminiumfolie runt kanten och nagga bottnen.
  3. 3. Förgrädda pajskalen mitt i ugnen ca 10 min. 200 grader.
  4. 4. Riv mandelmassan. Ansa och skär rabarbern i små bitar.
  5. 5. Vispa samman creme fraiche med ägg, socker och vaniljsocker.
  6. 6. Fördela mandelmassan i det förgräddade pajskalet och lägg rabarbern ovanpå. Häll smeten över det hela.
  7. 7. Grädda mitt i ugnen ca 30-40 minuter eller tills allt har fått fin färg och stelnat. Bjud vispad grädde eller glass till.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr