Söt kolapaj med lakritsströssel

En supergod paj som inte kräver ugn. Obs! Är beroendeframkallande!

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 200 g digestivekex
  • 60 g smör, smält
  • 1 burk karamelliserad mjölk, 400 g
  • 400 g mjölkchoklad, hackad
  • 2 dl vispgrädde
  • ½ tsk flingsalt
  • 1 msk lakritsströssel

Gör så här

  1. Mixa eller krossa kexen till ett fint smul. Blanda med smält smör och tryck ut i en pajform med löstagbara kanter, 24-26 cm i diameter. Låt stå i frysen i ca 10 minuter.
  2. Bred ut den karamelliserade mjölken jämnt över botten. Ställ in i frysen i ytterligare 5-10 minuter. Smält chokladen över ett vattenbad tillsammans med grädden. Rör om under tiden och var försiktigt så att den inte blir för varm och delar sig. Tillsätt flingsalt.
  3. Häll detta över pajbottnen och strö på strössel. Låt stå i kylen minst 2 timmar före servering.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr