Stracciatella cheesecake med mörk choklad

En cheesecake att dregla över. Perfekt att ha på lut i frysen!

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 8 digestivekex, krossade
  • 4 ägg
  • 2 dl socker
  • 400 g Philadelphiaost
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 msk ingefärsessence
  • 2 dl vispgrädde
  • 300 g mörk choklad, finhackad
  • Servering:
  • Färska bär

Gör så här

  1. Använd en springform, ca 20-22 cm i diameter. Täck botten med en plastfilm. Fördela hälften av kaksmulet i botten på formen.
  2. Separera äggulor och äggvitor och lägg i var sin skål. Vispa äggulorna med sockret pösigt. Blanda i Philadelphiaost, vaniljsocker och ingefärsessence i äggsmeten. Vispa grädden i en tredje skål, rör försiktigt ner den i ägg/ostsmeten. Vispa äggvitorna hårt och vänd försiktigt ner i smeten.
  3. Häll 1/4 av smeten i formen, bred ut, strö över chokladhack. Häll i ytterligare 1/4 smet, strö över chokladhack, upprepa och avsluta med ett lager smet. Toppa med kaksmulor, täck och frys över natten.
  4. Ta ut cheesecaken i rumstemperatur ca 30 minuter innan servering. Servera gärna emd lite färska bär till.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr