Viktoriakaka

Viktoriakakan är en blandning mellan sockerkaka och tårta. Baka den gärna en dag i förväg så blir den riktigt saftig.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 175 g smör, rumsvarmt
  • 2 dl socker
  • 3 ägg
  • 3 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 dl mjölk
  • Fyllning:
  • 1 dl vispgrädde
  • 1 dl hallonmarmelad
  • Garnering:
  • Florsocker

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Rör smör och socker vitt och pösigt. Tillsätt äggen, ett i taget. Rör kraftigt mellan varje ägg. Tillsätt vetemjölet blandat med bakpulvret samt mjölken. Rör till en jämn smet. Häll smeten i en smord och bröad form, 22-24 cm i diameter. Grädda kakan mitt i ugnen i 40-45 minuter. Känn med en sticka om den är klar. Låt kakan kallna. Dela kakan i under och överdel.
  3. Vispa grädden riktigt fast. Blanda den med hallonmarmeladen. Täck den undre bottnen med gräddblandningen och lägg den övre ovanpå. Låt kakan stå kallt och övertäckt i minst 8 timmar så blir den saftig och god. Sikta över florsocker vid servering.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr