Whiskysås à la Arne

Ett recept från Allt om Mat som gjorde succé till oxfilé med Hasselbackspotatis. Det ska vara rökig maltwhisky, gärna av Islay-typ. Gör gärna dubbel sats av såsen, det går åt mycket!

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 2 schalottenlökar
  • 2 tsk smör
  • 2 dl vispgrädde
  • 1 tsk senap
  • 2 msk kalvfond, koncentrerad
  • 2+1 msk whisky, rökig
  • 1 krm svartpeppar, nymald
  • 1 msk brun farin
  • 1 msk soja, kinesisk
  • 1 msk grönpeppar, torkad
  • 1 tsk maizena, majsstärkelse
  • 1 tsk smör

Gör så här

  1. Skala och finhacka löken. Fräs den i smör i en tjockbottnad kastrull. Häll över 1 msk grädde när löken nästan är torr. Tillsätt senap, fond och 2 msk whisky, resten av grädden, peppar, farinsocker och soja.
  2. Stöt grönpepparkorn i mortel och blanda ner dem i såsen. Koka samman i 5 minuter. Rör ut maizenan i lite kallt vatten. Rör ner den i såsen och låt koka ca 5 min. Smaka av och tillsätt ev mer whisky efter smak, drygt 1 msk.
  3. Rör ner smöret precis före servering så att såsen blir blank.

Kommentarer

Ojojoj vilket gott recept!!!!!!!
whiskysås

Liknande recept

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr