Tråd:
Äpple sorter

Inlägg

@pricken67

Åkerö är absolut en favorit, men vill gärna slå ett slag för Oranie också som är klart tidigare.

@roggan

Odlade en finsk äppelsort som heter "Make" när jag bodde i Piteå. Ett fantastiskt gott höstäpple. Gick bra att lagra till jul. Skulle tro att här i Skåne blir det nog inte samma kvalitet på det och går nog inte att lagra lika länge. Sött, lagom syrligt och aromatiskt.
"Aroma" är annars storfavoriten.

@boz1965

Jag vet faktiskt inte vad sorten heter men har för mig att det är en ganska gammaldags sort. De blir klara nån gång i början/mitten av augusti (iaf här i Skåne) och har gult skal, är söta och väldigt saftiga. Jag minns att jag brukade palla dem hos grannen :D. Trodde att han inte visste det, men han har berättat senare att han ibland stod och småskrattade bakom gardinen i fönstret när han såg oss ungar vid hans träd. Tack Allan, för att du inte blev arg på oss :)

@browis13

Stenkyrka

@nicolinaz

Åkerö och Lobo!

@amadores

Min absoluta favorit som bara finns att få tag i en liten tid vissa år är King David. Helt otrolig god syrlig smak. Det svenska äpplet Elise skall vara liknande men har inte samma smak. I våra trädgårdar är Ingrid Marie en av de godaste, men jag har ett par äldre träd med två olika äpplesorter som är väldigt goda, men har tyvärr inte namn på dessa.

@patlican

Jag tycker mest om Braeburn

@mrsc

Signe Tillisch, Åkerö och Jona Gold (Y)

@marilyn

Melonäpplen och Cox Pomona.

@jimboz

Transparante blanche

@monicadanell

Åkerö (Y)

@jojjekock

Vad kul att så många har engagerat sig, jätteroligt att höra vad andra tycker. Hoppas att fler kommer att komma med sina tips och åsikter.
//johan

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr