Skrivet av LittleMissTessie den 19 sep 2011
En fråga: våra cookies flöt ut och blev ganska platta. Har någon ett bra tips på hur man får dem höga och fina?
För mycket smör och för lite mjöl kan få kakorna att flyta ut och är nog den vanligaste orsaken. Likaså om ugnsvärmen är ojämn eller för låg, eller om hävningsmedlet (bakpullvret) blivit för gammalt.
Två extra tipps om man vill ha höga och porösa kakor är att ta i lite stärkelse-rikt mjöl, typ potatis eller maizena, och/eller att ha i lite hjorthornssalt.
Fö Har jag bakat min egen version av mjukkakor idag. blev pracis som jag ville mycket lika de rågkakor man kan köpa i affär, fast mycket godare :)