Tråd:
Vilken krydda/smaksättare skulle ni inte kunna vara utan?

Inlägg

@flisa88

Jag måste säga: Garam masala, jag lagar jättemycket indisk mat, men det funkar inte utan vitlök också!

@markus

Skrivet av gimmiahug den 16 maj 2009

Chili!

Precis. Chilifrukt passar till mycket, och varierar man olika chilifruktsorter blir det nytt varje gång. Det är stor skillnad på de lika frukterna både i styrka och smak

@glitterfia

Vitlök är min favorit funkar finfint i allt
(*viskar* för man fick bara säga en, och så timjan, gärna färsk)

@boz1965

Lök - helt vanlig lök.

@vetebullen

Vitlök, och egen torkad persilja

@jimboz

Oregano är väl kul att ha :)

@flingsalt

Om jag inte förstått det hela fel så ska man väl nämna -en- favorit, inte flera stycken!
Att alla har flera favoriter som dom kan rabbla upp är inget konstigt. Men hur kul?

@wildlife

Oregano och curry är åxå 2 absoluta favoriter... nu är ju inte curry bara 1 krydda, men ändå... :D

@stepp567

Andvänder vitlök, basilika och dragon

är ett måste i min matlagning!!:p

@wildlife

:p Jag skrev ju inte "smakförstärkare" heller, utan "smaksättare" :D

@mosternettan

Jag använder många slags kryddor/smakförstärkare.

Det är ju lite beroende på vad som ska lagas. Jag använder gärna ingefära, rosmarin och honung till fläskkött.

I stället för socker i exempelvis såsen kan jag använda rödvinbärsgelé.

Bacon/sidfläsk är en bra förstärkare i grytor.

Nettan

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr