Godaste ättiksströmmingen

Min morfar o mormor älskade denna :-) (liksom jag) inte dåligt betyg från en som gjort inlagd strömming hela livet ! Tror det är mängden kryddor o lök o örter som gör susen :-) Även löken o moroten blir smaskens att inmundiga. Provat andra recept ur denna bok också, kan Varmt rekommendera om man gillar stömming. Jag hatar dess ben, men i lag eller i låda med grädde el dyl, så "försvinner" benen !

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 600 g strömmingsfilé
  • Salt
  • Peppar
  • 1 knippa hackad persilja
  • grovt rågmjöl
  • smör eller margarin till stekning
  • 3-4 skivade rödlökar
  • 1 liten tunnskivad morot
  • 1 knippa dill
  • 4 lagerblad
  • 1 msk krossad kryddpeppar
  • Lag
  • 6 dl vatten
  • 4 dl socker
  • 2 dl ättikssprit

Gör så här

  1. Lägg strömmingen med skinnsidan nedåt.
  2. Salta o peppra.
  3. Strö hackad persilja på varje file´ och vik ihop. (på "bredden")
  4. Vänd i grovt rågmjöl.
  5. Stek strömmingen vackert brun i smöret. Låt svalna.
  6. Varva strömmingen i en större kruka eller bunke med rödlöken, moroten, repad dill, kryddorna.
  7. Rör bara ihop lagen- tills sockret är helt smält.
  8. Slå över strömmingen, den skall täcka helt !
  9. Låt stå i kylskåp minst 1 dygn
  10. Njut den sedan som på bilden eller till en stadigare frukost/vickning med hårt/grovt bröd och kokt ägg.
  11. (läst på andra ställen, en rek att steka flundrorna i ugn på 250 grader, kanske smidigt !)

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr