Malenes kycklingpaj

En favorit, också väldigt lätt att göra.......

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • Pajdeg:
  • 150 g smör/margarin
  • 3 dl mjöl dinkelmjöl
  • 4 msk vatten
  • 1 nypa salt
  • Stuvning:
  • 3 msk smör
  • 3 msk mjöl
  • 2 dl grädde
  • 5 msk chilisås (vill man ha svagare ta mindre chilisås)
  • Vitpeppar
  • Salt
  • Paprikapulver
  • 1 liten burk majs
  • 1 hel grillad kyckling

Gör så här

  1. Gör pajdegen. Blanda smör/margarin, mjöl, vatten samt 1 nypa salt. Tryck ut i en pajform
  2. Så till stuvningen ,grundreceptet är 3 msk smör, 3 msk mjöl, man lägger först i smöret i en kastrull låter det smälta, sen ner med mjölet, därefter 2 dl grädde, 5 msk chilisås. Är man fler personer ökar man bara med grädde o chilisås. Jag blandar på måfå o smakar av så det smakar som jag vill.
  3. När man kokat lite lätt så det är som en stuvning, lägger man i majs, kryddar lite med vitpeppar, (salt), paprikapulver. Tillsist rör man ner den grillade kycklingen som är tärnad i bitar. Stuvningen lägges i pajskalet.
  4. Gräddas mitt i ugn 30 minuter, 200 grader
  5. Serveras med en fräsch grönsallad

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr