Matjespaj à la Tobbe

Mitt eget recept i en helsidesannons från Lindahls i veckotidningarna, det kallar jag erkännande...

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • Pajdeg:
  • 2 kokta, skalade, kalla potatisar, 150 g
  • 2 ½ dl vetemjöl
  • 50 g smör, rumstempererat
  • 1 msk kallt vatten
  • Fyllning:
  • 3 dl turkisk / grekisk yoghurt, 200g
  • 1 msk smör
  • 3 stora rödlökar, tärnade
  • ½ dl vatten
  • 4 ägg
  • 3 dl riven, lagrad ost
  • 1 kruka gräslök
  • Kajennpeppar
  • 300 g matjesfiléer (avrunnen vikt)

Gör så här

  1. Riv potatisen. Arbeta snabbt ihop potatis, smör, mjöl och vatten till en pajdeg. Låt vila under duk i 30 minuter.
  2. Kavla ut degen och klä en pajform. Låt vila i kyl i 20 minuter.
  3. Fräs löken med smöret. Häll på vattnet och låt småputtra tills löken är mjuk och vattnet har kokat in.
  4. Nagga pajdegen med en gaffel och förgrädda pajskalet i nedre del av ugnen vid 200 grader i 10 minuter.
  5. Vispa samman ägg, yoghurt och ost.
  6. Finhacka gräslöken, spara några strån till garnering.
  7. Blanda yoghurtsmeten med gräslök och lök.
  8. Skär de väl avrunna matjesfiléerna i knappt centimeter breda bitar.
  9. Fyll youghurtsmeten i det förgräddade pajskalet.
  10. Lägg matjesbitarna i ett vackert mönster på smeten.
  11. Grädda pajen i nedre delen av ugnen vid 170 grader i ca 40 minuter.
  12. Garnera med gräslökstrån.

Kommentarer

Så här ser annonsen ut...

Liknande recept

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr