Nötfärsbiff med svamp och whiskeysås

Här har pannbiffen fått sällskap av en ljuvlig sås med Karl-Johan och whiskey.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 500 g nötfärs
  • 30 g torkad Karl-Johan svamp
  • 1 gul lök
  • Smör
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 msk potatismjöl
  • 2 dl grädde
  • 1 tsk soja
  • 1 msk viltfond
  • Salt
  • Svartpeppar
  • Svamp- och whiskeysås:
  • 8 skivor rökt svamp
  • 3 dl grädde
  • 2 msk whiskey
  • 1 krm svartpeppar
  • ½ tsk salt
  • Servering:
  • Kokt eller ugnsrostad potatis
  • Lingonsylt
  • Salt

Gör så här

  1. Blötlägg svampen i varmt vatten. När svampen har svällt, hackas den och steks med hackad gul lök.
  2. Blanda nötfärs, potatismjöl, soja, fond och grädde. Tillsätt svamp och lök, när den svalnat. Salta och peppra.
  3. Forma en provbulle och stek i smör i en stekpanna. Smaka av och krydda eventuellt mer. Forma 4 stora biffar eller 8 mindre. Stek i smör tills fin färg. Efterstek i ugn på 150 grader ca 15 minuter eller stek under lock i pannan.
  4. Smula och blötlägg svampen till såsen i vatten någon timme före tillagningen. Sila av vätskan från svampen. Blanda grädde, whiskey samt svamp i en kastrull. Låt koka tills såsen tjocknat något. Krydda med salt och peppar.
  5. Servera biffarna med såsen, kokt eller ugnsrostad potatis, lingonsylt och en sallad.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr