Smördegsinbakad västerbottensost med rödbetor

En god liten förrätt, passar bra till en höstmiddag. Gott! Ska ätas nygräddade och varma.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 8 färska rödbetor
  • Grovsalt
  • 4 bitar Västerbottensost à 50 g
  • 2 plattor fryst smördeg
  • 1 ägg till pensling
  • 1 frissésallad
  • Vinägrettsås

Gör så här

  1. Lägg ett lager med grovsalt på botten av en eldfast form, placera rödbetorna ovanpå. Baka dem i ugnen i 200 graderca 45 minuter, tills de känns mjuka. Skala och skär dem i tunna skivor.
  2. Dela smördegsplattorna och kavla ut dem till tunna plattor (eller använd färdig kavlade) 4 st.
  3. Lägg dem över ostbitarna och vik ordentligt så att osten inte kan rinna ut.
  4. Pensla med ägget och grädda på bakplåtsklädd plåt i 200 grader tills paketen fått fin färg, ca 15 minuter.
  5. Fördela salladen på 4 tallrikar och lägg rödbetsskivorna som en blomma över. Droppa på lite vinägrett och placera smördegspaketen på toppen. Servera genast.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr