Tråd:
Husmanskost

Inlägg

@ullac

Det Glitterfia har skrivit det är riktig husmanskost! (Y)

@zudette

Kåldolmar - denna fantastiska rätt är väl en av husmanskostens paradrätter??!!!!! Serverat med kokt poatatis, sås och (för den som vill) lingonsylt! - Inget man gör på 45 min kankse men till en söndagsmiddag eller att göra och frysa ner för att ta fram en vardag!

@redd

Pastasås i alla former jag hittills testat har fungerat bra att frysa och senare tina upp.
Så länge man använder nylagad pasta blir smaken inte lidande nämnvärt =)

@glitterfia

För mig är husmanskost bla:
Köttbullar/ pannbiff , brunsås, potatis och lingonsylt
Bruna bönor och korv/fläsk
Fläsk och löksås

Stuvade makaroner, brunsås korv/fläsk
Pyttipanna laga gärna med tärnade färskpotatis stek och lägg i en ugnsform in i ugn 220graders stek korven i tärningar och slå dem på potatisen låt ligga i ugn tills potatisen är mjuk och klar.kan behövas röras om någon gång
Köttsoppa med klimp
Kokkött och pepparrotssås
Ärtsoppa pannkakor
Kokt potatis och stekt korv
Kokt fläskkorv, potatis och senapssås

Fast ska det vara snabba vardagsrätter
Pyttipanna köpt
Panerad fisk/fiskpinnar, mos/potatis och remouladsås
Snabb makaroner och stekt fläsk (supergott och tar ca 5 min)

@famsallstrom

Skrivet av MatAnders den 7 sep 2008

[quote]Skrivet av sussie755 den 7 sep 2008

Ja jag har sökt lite på det och sett det. Trodde det var väldigt knepigt och tog lång tid, men det verkar ju bra om man kan göra så. Har iofs inte ätit lapskojs på säkert 15 år, men det ska bli spännande o göra någon dag!

Det va samma här men förra året så började jag göra men jag kokar rimmat fläsklägg, men testa med saltabiten och 1/2 msk mald kryddpeppar och lite riven rå lök och blanda ner i moset.[/quote]

Ursäkta, måste passa på och fråga. Rimmat fläsklägg var just vad jag kokade i dag, hade beställt 4 st men fick slänga läggen efter koket. Det var bara brosk , fläsk och ben, inte det minsta kött. Vad tror du det breodde på? Fläskläggen vägde 700 g, kan dom ha varit för små? Kokade också rotmos på 4 kg kålrötter som jag hade tänkt ha till dessa rimmade fläskläggen. Rotmos, fläsklägg eller fläskkorv är för mig riktig husmanskost som mättar länge och som man mår bra av.

@monac

Har alltid burkar med olika bönor(konserver) tonfisk,sardiner i olja...då går det jätte fort & lät att svänga ihop en matig sallad på nolltid....olja,vinäger & hackad rödlök..och gärna fetaost/oliver!(Y)

@marwis

Falukorv i ugnen med potatismos!

@pedalen1965

Blev visst lite fel! :D
Provar igen!
Raggmunk med korngryn

@pedalen1965

Falska rårakor (raggmunk) gjorda av korngryn.
Bacon eller något annat stekt fläsk är gott till.
Och sen också lingonsylt förståss! (Y)

Pias korvpasta

@monac

kovstroganoff...super snabbt! det är mitt säkra kort med blodsocker dippade barn som SKA HA MAT genast:D

p.s. ang långkok...gör den på söndagen,vanligtvis lite mer gott om tid då...den är godare nästa dag!:)

@renlund68

Isterband Special är en enkel o god husmansrätt
Ta bort skinn från korven o dela i mindre bitar.
Tärna potatis och stek . Mot slutet lägg i isterbandsbitarna och stek på hög värme så att det får lite yta.
Servera med tärnade rödbetor och en kall lättöl!

@anluk

Ugnsfalukorv och mos, Köttfärslimpa, Grönsakssoppa (på buljongtärning). Gooooda husmanskosträtter.

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr