Tråd:
Husmanskost

Inlägg

@zonale

Ibland har jag lyckats få tag i rimmad, benfri och nätad fläsklägg och den har varit toppen!!! Köpt hos slaktaren von Lidl, har inte sett det någon annanstans.

@matanders

Kokta grytbitar med pepparots sås är inte dumt, kan kokas kvällen innan sen bara spara buljong från koket och göra en pepparots sås och ha i köttet. Har recept på min sida.
/Anders

@annica99

Pannbiff med kokt potatis och brunsås med lingonsylt och ättiksgurka till. Det kallar jag husmanskost.:)
Stekt panerad hajmal med kokt potatis med en hollandais såså till med en fräch grönsallad.:p
Köttfärslimpa med olika rotfrukter (morötter, palsternacka,sötpotatis,rödbetor, bara att välja) och potatis som steks samtidigt i ugnen smaskens barnen gillar det här hemma hos mig.

@famsallstrom

Skrivet av JennyV den 8 sep 2008

Kokade fläsklägg igår, den var på 1,7 kg och räckte till 3-4 vuxna. Det är ju inte mycket kött på läggen men något ska det ju vara :( Det kanske beror på vilken leverantör? Annars är ju det "riktig" husmanskost tycker jag!

Då kan du tänka dig mina pytte på ca 700 g st! Jag misstänkte redan när jag fick fläskläggen att här finns nog inte mycket kött MEN du vet jag hade ju beställt dom, hade inte sagt ifrån hur stora jag ville ha läggen, trodde inte det fanns så små att köpa. Kunde ändå inte tro att det bara var senor och brosk.

@lennali

Några recept på enkla, relativt snabba och framför allt goda vardagsrätter av köttfärs, som jag kallar enkel husmanskost.

Köttfärs- och broccoligratäng
Köttfärslimpa på mitt sätt
Moussaka på svenska
Köttfärssoppa på mitt sätt

@jennyv

Kokade fläsklägg igår, den var på 1,7 kg och räckte till 3-4 vuxna. Det är ju inte mycket kött på läggen men något ska det ju vara :( Det kanske beror på vilken leverantör? Annars är ju det "riktig" husmanskost tycker jag!

@famsallstrom

Skrivet av MatAnders den 8 sep 2008

[quote]Skrivet av famsallstrom den 7 sep 2008

[quote]Skrivet av MatAnders den 7 sep 2008

[quote]Skrivet av sussie755 den 7 sep 2008

Ja jag har sökt lite på det och sett det. Trodde det var väldigt knepigt och tog lång tid, men det verkar ju bra om man kan göra så. Har iofs inte ätit lapskojs på säkert 15 år, men det ska bli spännande o göra någon dag!

Det va samma här men förra året så började jag göra men jag kokar rimmat fläsklägg, men testa med saltabiten och 1/2 msk mald kryddpeppar och lite riven rå lök och blanda ner i moset.[/quote]

Ursäkta, måste passa på och fråga. Rimmat fläsklägg var just vad jag kokade i dag, hade beställt 4 st men fick slänga läggen efter koket. Det var bara brosk , fläsk och ben, inte det minsta kött. Vad tror du det breodde på? Fläskläggen vägde 700 g, kan dom ha varit för små? Kokade också rotmos på 4 kg kålrötter som jag hade tänkt ha till dessa rimmade fläskläggen. Rotmos, fläsklägg eller fläskkorv är för mig riktig husmanskost som mättar länge och som man mår bra av.[/quote]

Vilken osis ja det är ju en del senor och fett men jag hade mycket kött på mina, tycker du ska nämna det för din handlare och hoppas på bättre tur nästa gång.

M.V.H
Anders[/quote]

Jag tror faktiskt att jag ska göra det, synd bara att jag slängde läggen. (H)

@farmoringer

Skrivet av monac den 8 sep 2008

Vad är egentligen husmanskost numera????? finns det några riktlinjer eller måste rätten vara 50 år eller mer:D...bara undrar?
//Monac.

Jag skrev i början av tråden att egentligen är det upp till en själv vad man vill kalla husmanskost. Så tycker jag...

@monac

Vad är egentligen husmanskost numera????? finns det några riktlinjer eller måste rätten vara 50 år eller mer:D...bara undrar?
//Monac.

@matanders

Skrivet av famsallstrom den 7 sep 2008

[quote]Skrivet av MatAnders den 7 sep 2008

[quote]Skrivet av sussie755 den 7 sep 2008

Ja jag har sökt lite på det och sett det. Trodde det var väldigt knepigt och tog lång tid, men det verkar ju bra om man kan göra så. Har iofs inte ätit lapskojs på säkert 15 år, men det ska bli spännande o göra någon dag!

Det va samma här men förra året så började jag göra men jag kokar rimmat fläsklägg, men testa med saltabiten och 1/2 msk mald kryddpeppar och lite riven rå lök och blanda ner i moset.[/quote]

Ursäkta, måste passa på och fråga. Rimmat fläsklägg var just vad jag kokade i dag, hade beställt 4 st men fick slänga läggen efter koket. Det var bara brosk , fläsk och ben, inte det minsta kött. Vad tror du det breodde på? Fläskläggen vägde 700 g, kan dom ha varit för små? Kokade också rotmos på 4 kg kålrötter som jag hade tänkt ha till dessa rimmade fläskläggen. Rotmos, fläsklägg eller fläskkorv är för mig riktig husmanskost som mättar länge och som man mår bra av.[/quote]

Vilken osis ja det är ju en del senor och fett men jag hade mycket kött på mina, tycker du ska nämna det för din handlare och hoppas på bättre tur nästa gång.

M.V.H
Anders

@farmoringer

Ska det gå snabbt så finns säkert färdig ärtsoppa i sk korv och även färdigkokt köttkorv. Då tar det inte lång tid att få "riktig" husmanskost....

@softis

Köp grytbitar av fläsk å en färdigförpackad grytgrönsaker. Bryn köttet,skär ned grönsakerna å ha i dom när köttet är färdigbrynt,häll på vatten(ja brukar ta ganska mycket),lägg i 1 -1/2 köttbuljong,salt,peppar(soya för lite färg),koka upp å låt puttra 45-1tim tills köttet ä mört.Servera m kokt potatis(Y)

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr