Gryta i ugn med bacon

Underbar gryta med mycket smak.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 1 kg potatis, fast sort
  • 2 röda paprikor
  • 2 gula lökar
  • 200 g bacon
  • 500 g nötfärs
  • 3-5 dl grädde/ helst vispgrädde
  • 1½ tsk cayennepulver
  • 2 tsk paprikapulver
  • ½ tsk malen svartpeppar
  • 1½ tsk salt
  • 150 g riven eller skivad ost, valfri, helst stark

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 200 grader oavsett sort.
  2. Skala och skiva potatisen i tunna skivor, gör samma sak med löken och paprikan. Dela baconet i småbitar med sax.
  3. Börja med att bryna på potatisen, salta lite. Ställ åt sidan.
  4. Stek baconet lite knaprigt, ställ åt sidan. Stek löken och paprikan ihop, brynas.
  5. Bryn nötfärsen. Blanda nötfärsen med baconet och lök/paprikan. Smörj en stor gratängform.
  6. Häll på hälften av kött och grönsaksmixen, krydda sen på den med paprikakrydda, cayenne pulver och lite salt.
  7. Lägg på ett lager potatis.
  8. Gör om samma sak med grönsaksmixen, avsluta med potatis. Häll på grädden och låt stå i ugnen i 40 minuter.
  9. Ta ut formen och höj ugnen till 250 grader.
  10. Häll eller lägg på osten, och in i ugnen och bara så att osten smälter. Tag ut, klart att servera, underbart gott!
  11. Ha gärna knäckebröd till och en liten grönsallad.
  12. Enjoy!

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr