Teriyakigryta á la Malin

Blev bjuden på denna gryta hos min bonusdotter och hennes familj. Perfekt höstgryta serverad med ris och grönsallad!

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 400 g strimlat nötkött i små strimlor
  • 1 gul lök
  • 2 morötter
  • 200 g sockerärtor eller haricot verts
  • ½ tsk salt
  • 1 dl teriyakisås
  • 2 msk soja
  • ca 1 tsk sambal oelek
  • 2½ dl grädde

Gör så här

  1. Skala och skiva grönsakerna.
  2. Stek köttet. Stek grönsakerna så att de blir mjuka (börja med morötterna som kräver längst tid). Blanda kött och grönsaker. Häll i teriyakisåsen som du redan blandat med sambal oelek och grädden. Salta och smaka av.
  3. Om du vill ha såsen lite fylligare kan du reda med lite maizenaredning (för brun sås).

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr